A 2023-as évre mit látsz legnagyobb kihívásnak?
A toborzási kihívások nem újdonságként jelennek meg az életünkben. Megtalálni a szakmailag legjobb és a szervezeti kultúrához leginkább passzoló jelölteket egyaránt magas szakértelmet igényel a sourcing technikák és az elvárások menedzsmentje terén. Ehhez szükséges folyamatosan követni a toborzási trendeket, kipróbálni a legújabb csatornákat és beépíteni őket a mindennapi rutinba, jó kérdéseket feltenni, minél pontosabban megérteni az adott munkakört és az ehhez kötődő must have elvárásokat. A Profession.hu-nál vagyunk abban a szerencsés helyzetben, hogy rengeteg adat áll rendelkezésünkre jelöltoldalról és munkáltatói oldalról egyaránt, így adatalapon tudjuk segíteni a partnererinket abban, mit kínál a piac, milyen elvárások lehetnek reálisak, mit kínálnak a versenytársak. Egy toborzás sikeressége ott kezdődik, hogy pontosan tudjuk, kit keresünk, és az elvárásaink közelítenek a munkaerőpiaci valósághoz.
Szerinted a vállalati oldalon lévő recruitment szervezeteknek milyen területen kell fejlődniük?
Egyértelműen szükséges foglalkozni a munkáltatói márkával, és ezt mindenképp érdemes hosszútávú stratégiára alapozni. Át kell gondolni az ezzel kapcsolatos célokat és ehhez igazítani a használt platformokat és aktivitásokat, tudatosan kommunikálni a kiválasztott célcsoport számára. A másik fontos terület, mely jelentősen segítheti a toborzás sikerességét, az a szakmai vezetők bevonása a HR folyamatokba: az ő edukációjuk, a közös célok megfogalmazása. Sokszor tapasztaljuk azt recruitment ügynökségként, hogy az elvárások nem egyeznek a HR és a szakmai vezetés oldaláról, több esetben a HR számára nehézséget jelent a kiválasztási folyamat menedzselése, hiányzik az oda-vissza kommunikáció, időben elhúzódnak a folyamatok emiatt és a nap végén sérül a munkáltatói márka, vagy értékes jelölteket is veszítenek. Egyre több olyan kérés érkezik irányunkba, hogy segítsünk a szakmai vezetők HR képzésében, vonjuk be őket a közös munkába – ez mindig előremozdítja a hatékonyabb toborzást.
Mire érdemes fókuszálnia egy recruiternek 2023-ban?
Az adatalapú működés elengedhetetlen, jól látni a piac mozgását, minden rezdülését pedig piaci előnyt jelent. Ha tudjuk, kit, milyen csatornán, milyen üzenettel kell megszólítani, és esetleg rendelkezésre állnak bevethető automatizmusok, sikeresebbek lehetünk, mint mások. Ha elég rugalmasak vagyunk, hogy ezeket a bevett rutinokat időről-időre felülvizsgáljuk és átalakítsuk, még nagyobb esélyünk van a sikerre.
Ha egy tanácsot adhatnál a szakmának, akkor mi lenne az?
Tudatosan csinálni, amit jelenleg is tudunk.
Mi lenne az a tanulság, amit 2022-ből a szakmai tevékenységed alapján megosztanál?
Sosem szabad a jól bevált módszereket biztosnak hinni – előrevisz, ha újra és újra megkérdőjelezzük magunkat, a működést. A toborzási businessben vannak régóta jól bevált csatornák, folyamatok, gondolkodásmód, melyek időről-időre tudnak sikert hozni, de sokszor meglepetésszerűen hoz fordulatot a piac és egyszer csak már nem, vagy nem olyan hatékonysággal működnek. Ilyenkor már késő változtatni, új dolgokat kipróbálni… erre fel kell készülni előre, saját magunkat kimozdítani a megszokottból és még azelőtt gondolni alternatívákra, mielőtt szükség lenne rájuk.
Köszönjük a válaszokat Szigeti Nikolettának, a Profession Services Recruitment & Online marketing ügynökség vezetőjének!