Töltsd fel a gyakornoki programod!
Tudod, hogyan kell hatékonyan működtetni egy gyakornoki programot? Milyen jó gyakorlatok vannak ma a magyarországi piacon? Vagy épp milyen buktatókat kellene elkerülni? A Fürge Diák Iskolaszövetkezet a tavaszi recruiTECH konferencián választ adott mindezekre. A három évtizedes tapasztalatuk mellett rendszeresen végeznek nagyobb ívű kutatásokat a fiatalokról.
Az idei konferenciára a DTC Solutionnel együttműködve indítottak egy kutatást a gyakornoki programokról, amelynek célja, egy olyan tudás anyag összeállítása volt, amellyel HR szakmát segítik eredményesebbé és hatékonyabbá tenni. Az előadást és a kerekasztalbeszélgetést hallgatva izgalmas és értékes eredményeket hoztak és osztottak meg a közönséggel. Délelőtt a nagyszínpadon Ecsedi Zsuzsanna, marketing vezető ismertette a kutatásuk eredményeit. A délután folyamán pedig Márkus Zoltán, a Fürge Diák Iskolaszövetkezet elnöke folytatta a gyakornoki programok boncolgatását egy kerekasztal beszélgetésen. A témában partnerei voltak Páli Anna az Egis Gyógyszergyár képzés-fejlesztési osztályvezetője és Szendrődi Ferenc a Givaudan HR igazgatója.
A fiatalok foglalkoztatása, megnyerése a demográfiai adatok kedvezőtlen alakulása mellett is kiemelkedő fontosságú és szükségszerű. A 15-24 évesek 30%-a, a felsőoktatásban tanulóknak pedig 47%-a nem dolgozik. A diák és a gyakornoki foglalkoztatás számszerűsége miatt fontos forrás a vállalatok számára, emellett napjainkban a gyakornokok foglalkoztatása a megnyíló munkakörök betöltésében a TOP3 forrás egyike. A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy vannak olyan vállalatok, akik az üres pozíciók 60-70%-át gyakornoki programból töltik fel. Kiderült az is, hogy a fiatalok foglalkoztatása nem csak azért jó választás a munkaerőpiaci igények kielégítésére, mert költséghatékony, flexibilis és könnyen mozgósítható erőforrás, hanem mert a gyakornoki foglalkoztatás erősíti a céges kultúrát. Fontos szempontként emelték ki, hogy friss szemléletet, szakmai tudást és kreativitást hoznak a vállalatok tevékenységéhez a fiatalok.
Fontos megállapításként került elő, hogy magas az Employer Branding értéke is a gyakornoki programoknak. A fiatal generáció gyors kommunikációval befolyásolja a vállalat hírnevét, emiatt különösen fontos az őszinte bemutatkozás, mert túlzottan pozitív megjelenés negatív visszhanghoz vezethet.
A gyakornoki programok működtetése során a vállalatok több kihívással is szembesülnek, ezek közül a generációs különbségek, a következetlenség és a feladat-felelősség egyensúlyhiány emelkedik ki az eredmények közül leginkább. 3 nagyobb témakörben jelentek meg a program működését nehezítő tényezők:
- Következetlenség: 70% nincs dedikált gyakornoki programmenedzser
- Szakmai vezetők: Nem csak a HR-en múlik a program sikeressége, 10-ből 9 vállalat szerint a gyakornoki program sikerességének kulcsa a szakmai vezető is
- Generációs különbségek: Vállalatok 36%-a már szembesült generációs kihívással a gyakornoki program működtetése során
Az előadás zárásaként 4 útmutatót hozott a Fürge Diák csapata a gyakornoki foglalkoztatással kapcsolatban:
- Kötelezzük el a vezetőket, törekedjünk a hosszútávú tervezésre, legyen felelőse és keretrendszere a programnak.
- Tekintsünk a programra, úgy, mint fontos Employer Branding eszköz, a gyakornokok hírét viszik a vállalatnak, ami akár a gyakornoki utánpótlás, akár az ajánlási program keretében megtérülhet.
- Szervezzünk közös programokat, amivel a generációk közti különbségeket áthidalhatunk.
- Kezeljük egyenrangú félként a gyakornokot, tekints a jövő munkavállalójaként rá.
Több olyan hasznos információ hangzott el az előadás és a kerekasztalbeszélgetés során, amit, ha egy vállalat foglalkoztat gyakornokokat, akkor érdemes kis lépésekkel elindítani. Ha csak gondolatot szeretnénk kiragadni a kutatási beszámolókból, akkor ez a javaslatunk: „A gyakornokkal nem egyel többen vagyunk, hanem egyel jobbak.” A Fürge Diák a kutatás teljes anyagának feldolgozásával áprilisban készül el. A kérdőívből és a fókuszcsoportos beszélgetésekből összegyűlt információkat és tartalmakat folyamatosan meg fogják osztani a LinkedIn oldalukon. Ezért érdemes figyelemmel követni őket.