Hogyan váljunk vonzó munkaadóvá a jövő munkavállalói számára?!
Ismered a diákságban rejlő és hosszútávon befolyásoló erőt? Tudod hogyan gondolkoznak, mi a motivációjuk, és mi fontos számukra a munkavállalás során? A Fürge Diák Iskolaszövetkezet piackutatása alapján választ kaptunk ezekre, Ecsedi Zsuzsanna Marketing vezető megmutatta a recruiTECH 2023-as eseményén, hogy közel 1500 fiatal hogyan vélekedik a munkáról, a pénzről, a megtartásról.
A Fürge Diák Iskolaszövetkezet hazánk legnagyobb diákokat foglalkoztató szervezete, huszonegy irodából álló országos hálózata a 15-25 éves korosztályt szólítja meg. 29 éve törekednek az épp aktuális HR-kihívásoknak megfelelni. Útkeresésük során rendszeresen beszélgetnek diákjaikkal, de időnként szükségét látják, hogy szélesebb körű információkat szerezzenek jelenünk és jövőnk munkavállalóiról.
A felhalmozott tapasztalati tudásukat kiegészítendően készítettek el egy kutatást 2019-ben, majd 2022-ben ismételten, melyben a magyarországi dolgozó és nem dolgozó diákokat szólították meg. Céljuk, hogy minden munkáltató felismerje a diákságban rejlő és hosszútávon befolyásoló erőt, hiszen a mai fiatalok lesznek jelen a magyar munkaerőpiacon a következő 40 évben.
Megismerhettük azokat a tényezőket, amik jellemzik a fiatal generáció élethelyzetét. A diákok úgy érzik, hogy a lemondások kora jött el. Megváltozott a korosztály pénzügyi attitűdje, a munkakényszerük megnőtt, viszont a munkakedvük egyre csökken a bérek alacsony reálértéke miatt. A koronavírus-járvány miatti bezártság után újra felértékelődtek a kapcsolatok. Fontos számukra a közösség, hogy tartozzanak valahova. A kiszámíthatatlan jövő fokozza a kapunyitási pánikot, a döntések nehézségeit. A kapunyitási pánikot az okozza, hogy egy olyan életszakasz váltásban vannak a fiatalok, amely során több hosszú távra szóló és az életüket meghatározó döntést kellene meghozniuk támasz nélkül.
A kutatás alapján megismertük, hogy a diákok a munkahelyválasztáskor a következőeket veszik figyelembe: fontos a szimpatikus, barátságos közösség, a munkatársak és a vezetők segítőkészsége és a korrekt betanítás. Kölcsönös tiszteletet, bizalmat várnak el, és azt, hogy ugyanúgy kezeljék őket, mint más munkavállalókat.
Az egyre csökkenő munkavállalói létszám miatt nem teheti meg egyetlen cég sem, hogy nem veszi figyelembe a jövő munkavállalóinak igényeit. Ecsedi Zsuzsi megerősítette az előadása során, hogy azt kell tudatosítani magunkban, hogy ha fiatalokkal dolgozunk együtt, akkor a mi felelősségünk is, hogy milyen munkavállalókká válnak.
A délután folyamán a Fürge Diák ebben a témában kerekasztal beszélgetést is szervezett. Piackutatásuk eredményeire támaszkodva bemutatták, hogy miért érdemes egy jelölthiányos piacon a gyakornoki programokra nagyobb hangsúlyt fektetni, illetve, hogy így milyen megoldásokkal tudnak lépés előnybe kerülni a vállalatok. A beszélgetést Páli Anna indította, az Egis Gyógyszergyár Képzés- fejlesztési osztályvezetője.
Anna előadásában azt a témát boncolgatta, hogy megéri-e gyakornoki programot létrehoznia egy vállalatnak. Egy meglepő felütéssel indított, ugyanis a válasza erre a kérdésre nem volt. Leszögezte, hogy csak akkor kezdjen bele egy cég, hogy ha nem csak önmagában gyakornoki programról van szó, hanem a nézőpontjaikat is tágítják a HR-sek, mert akkor éri meg létrehozni a programot. Fontosnak tartja, hogy egy komplex világban komplex megoldások legyenek. Ismertette, hogy az Egisnél 130 gyakornoki keresés van évente, melyeknek az átlagos betöltési ideje 55 nap. Bemutatta a hallgatóknak, hogy nekik a vállalat top 3 toborzási forrása a karrier oldaluk, a Fürge Diák Iskolaszövetkezettel lévő együttműködésük és az ajánlási rendszer. A gyakornoki program eredményességéhez hozott példákat, melyek az Egisnél sikeres működnek és ezzel tudják a komplexitást létrehozni. Példaként hozta a pályaorientációs programjukat, duális képzésben való részvételüket, egyetemeken történő előadássorozataikat vagy akár integrációs programjaikat. Zárásképpen visszacsatolt az első kérdésére, Anna elmondta, hogy a gyakornoki program egy jelölthiányos piacon „must have” a vállalatok esetében, de a hogyan fogja ennek a sikerességét biztosítani.
Az előadást egy beszélgetés követte, melyet Márkus Zoltán a Fürge Diák Iskolaszövetkezet elnöke moderált. A beszélgetésbe csatlakozott Habonné Németh Anna is, a Nestlé Hungária Senior Talent Acquisition Specialist-je. Hasznos gondolatokat és tapasztalatokat osztottak meg a hallgatókkal a gyakornoki programokról. A Nestlé is működtet gyakornoki programot, a kerekasztalnál ülők nézete hasonló volt arról, hogy foglalkozni kell a gyakornokokkal, de a sikerességét az adja majd, hogy milyen szemléletmód társul a működtetéshez.
A kerekasztal beszélgetésen elhangzottak alapján elmondható, hogy a gyakornoki program kialakítása, fejlesztése során tudatosítani kell magunkban, hogy melós feladat, amit koncepcionálisan érdemes működtetni, fontos szempont, hogy legyünk őszinték a fiatalokkal, dolgozzunk közösen velük a program kialakításán, mert így még értékesebb tud lenni.
Egyetértettek abban az asztalnál helyet foglalók, hogy nagy ziccert hagy ki az a vállalat egy jelölt hiányos piacon, aki nem foglalkozik gyakornokokkal. Fontos azonban, hogy csak akkor tud működőképes lenni a gyakornoki program, hogy ha tágítjuk a programot és így a benne rejlő lehetőségeket is. Olyan közönség zsúfolódott a terembe, akik a kerekasztal beszélgetés lejárta után a terem falain kívül tovább folytatták a szakmai beszélgetést a Fürge Diák networking zónájában.