recruiTECH - "A HR – ezzel együtt a toborzás – ellentétes elvárások nyomása alá kerül" - Interjú a Pannon-Work csapatával
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat Belépés CEE

blog bejegyzés

"A HR – ezzel együtt a toborzás – ellentétes elvárások nyomása alá kerül" - Interjú a Pannon-Work csapatával

2023-02-02

Vedd meg jegyed most!

A 2023-as évre mit látsz legnagyobb kihívásnak?

Magyari Flóra: Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is meg kell küzdenünk a szakemberhiánnyal, a magyar és nemzetközi gazdasági helyzet, a lokális vagy geopolitikai események hatásai vagy a munkajogi módosítások pedig folyamatos változást, változtatást, alkalmazkodást és újratervezést követelnek meg a szakmától. A bérek tekintetében szellemi munkakörökben egyre inkább a nemzetközi bérekkel kell versenyeznünk (különösen igaz ez az IT szektorra) és a munkavállalói elvárások köre is egyre bővül (pl. inflációt valamilyen konstrukcióban követő bérezés, magasabb összegű rezsitámogatás, benzintámogatás, 4 napos munkahét stb.).
Sok vállalat készül ugyanakkor gazdasági recesszióra, így akár a HR-t érintő költségcsökkentésre, ami azt eredményezheti, hogy a HR – ezzel együtt a toborzás – ellentétes elvárások nyomása alá kerül, hiszen a munkáltatók szeretnének költséget csökkenteni, a munkavállalók igényei pedig egyre nőnek.

Boda Antónia: A toborzási kihívások áttekintése során az alábbi problématerületeket látom 2023 legfontosabb kérdéseinek:

  1. A gazdasági bizonytalanságnak, magas inflációnak és energiaválságnak köszönhetően a HR keret/költségek csökkentése is fókuszba kerülhet
  2. A szakképzett munkaerő felkutatásáért/megtartásáért továbbra is meg kell küzdeniük a vállalatoknak;
  3. Hibrid munkavégzés és távmunka bevezetésére való munkavállalói igények áttekintése – vajon a hazai vállalatok mennyire vannak felkészülve ezen megoldásokra? Tudnak ennyire rugalmasak lenni?
  4. A globális megszorítások/korlátok negatív kihatással lehetnek egyes szegmensekre

Szerinted a vállalati oldalon lévő recruitment szervezeteknek milyen területen kell fejlődniük?

Magyari Flóra: A visszajelzés és az interjúfolyamatok gyorsaságát emelném ki. Jelenleg egy jelölt 2 hét leforgása alatt, de – bizonyos területeken – akár napokon belül is el tud helyezkedni. Mindenképpen szükséges látni és megérteni az időtényező fontosságát. Természetesen tudjuk, hogy ez sok esetben nem a recruitment csapaton, hanem a szakmai vezetőkön múlik, hiszen bár nagyon „kell az ember”, a napi teendők mégis elviszik a fókuszt. A vállalati oldalon levő kollégáknak nagyon fontos szerepe kell, hogy legyen abban, hogy a vezetőket visszajelzésekkel, információkkal segítsék, edukálják és felhívják a figyelmüket többek között a gyors visszajelzés fontosságára is.

Boda Antónia: A transzparens kommunikációra épülő toborzást emelném ki, őszintén és egyértelműen szükséges közölni olyan kardinális tényezőket, mint például a munkaidő, bérezés vagy éppen a munkakörnyezet.

Mire érdemes fókuszálnia egy recruiternek 2023-ban?

Magyari Flóra: A szakemberhiány további fokozódásával előtérbe kerülhet olyan potenciális jelöltek megszólítása, akik korábban nem voltak a keresések fókuszában (kismamák, idősebb vagy akár megváltozott munkaképességű munkavállalók). Erősen hiszem, hogy szükséges lenne egy olyan nézőpontváltás a toborzásban, ahol a képességekre és a jelöltekben rejlő potenciálra koncentrálunk a végzettség vagy a konkrét szakmai tapasztalatok helyett. Ezt a megközelítést (skill-based hiring) számos helyen alkalmazzák már sikerrel, nálunk mégis továbbra is első sorban a „száraz” életrajzi adatokra koncentrálunk. Természetesen ehhez mindenképpen kell, hogy a megbízó partnereinket/szakmai vezetőket támogassuk abban, hogy meglássák ennek fontosságát és felmérhessék azokat a területeket, ahol ez valóban működőképes megoldás lehet.

Boda Antónia:A folyamatos megújulás és a változáshoz való alkalmazkodás már szinte beépül a recruiterek fogalomtárába, beleértve a legkorszerűbb toborzási eszközök feltárásának izgalmas útját.

Mivel motiválod a kollégáid?

Magyari Flóra: Az anyagi elismerés, a home office lehetősége és a rugalmas hozzáállás, a motiváló, de elérhető célok kitűzése mellett a legfontosabbnak azt látom, hogy újradefiniáljuk a siker fogalmát. A legnagyobb siker és legnagyobb öröm persze továbbra is a pozíciók sikeres betöltése és a jelöltek elhelyezése. Ugyanakkor látni kell – és vezetőként fontos felhívnunk a figyelmet arra –, hogy számos más dolog is sikerélmény lehet a területen: egy jól sikerült interjú, dicséret az ügyféltől vagy a jelölttől, az, ha tudunk egy nehéz pozícióra pályázót küldeni (akkor is, ha végül valamiért nem is őt választják vagy ő választ másik lehetőséget) vagy akár az is, ha kreatívan találunk egy új keresési kulcsszót, amivel újabb emberekre bukkanunk akkor, amikor azt hittük, már mindenkit megnéztünk. Fontos, hogy kerüljük a toxikus pozitivitást, ne tegyünk úgy, mintha nem lenne nehéz, „házon belül” bátran engedjünk teret a kollégák negatív érzelmeinek is, ugyanakkor lássuk, láttassuk és akár csak néhány biztató szóval ismerjük el, hogy a részeredmény is eredmény.

Boda Antónia: Úgy gondolom erre a kérdésre a választ gyakran az anyagiakon túlmenően kell keresni. A pénz nem minden, de szinte mindenhez kell 😊. Az elismerés és dicséret mint eszközök nagyban hozzájárulhatnak a munkavállalói elköteleződéshez, megteremtve így a helyet a belső motiváció érzésének.

Ha egy tanácsot adhatnál a szakmának, akkor mi lenne az?

Magyari Flóra: A jelöltekre való odafigyelés mellett nagyon fontosnak tartom – szolgáltatói oldalon –, hogy az ügyfelekkel valóban partneri kapcsolatra törekedjünk. Ne csak passzív befogadói legyünk az információknak, hanem folyamatosan osszuk meg a tapasztalatainkat arról, hogy mit látunk a piacon, milyen információkat kapunk a jelöltektől, továbbá merjünk konstruktív visszajelzéseket adni, ha azt tapasztaljuk, hogy a bér, a körülmények vagy az interjú folyamatok során bármilyen tényező eltántorítja a potenciális jelölteket. Az érdekünk közös: hogy megtaláljuk a lehető legjobb jelöltet és vonzóvá is tudjuk tenni számára a partnerünknél nyitott lehetőséget.

Boda Antónia:Sajnos még mindig széles körben elmondható és általános tendencia a pályázók késői kiértesítése vagy éppen a visszajelzés teljes hiánya. Ez tulajdonképpen anyagi ráfordítás nélkül egy kis odafigyeléssel kivitelezhető, ezenkívül a tudatos brandépítés első lépcsőfoka is lehetne.

Köszönjük a válaszokat Magyari Flórának és Boda Antóniának a Pannon-Work Recruitment Csapatvezetőjének és Regionális Recruitment Managerének!