Hogyan tudjuk kezelni a munkahelyi stresszt?
A munkahelyi stressz kezelése alapvetően nem tér el az életünk más területein jelentkező stressz kezelésétől. Egyrészt a magánéleti stressz faktorok is hatnak a munkánkra, hiszen ha van egy feszült otthoni helyzet, például gyermekünk év vége előtt bukásra áll, akkor nehezebb a munkahelyünkön is felszabadultnak lennünk. Illetve a munkahelyi stresszt sajnos gyakran hazavisszük, például a rossz üzleti eredmények hatnak a pozíciónkra, de megjelenik a munkahelyünk, bevételünk stabilitása miatti szorongás is. Nagyon gyakori, hogy valaki jól tudja kezelni a munkahelyi és otthoni stresszorokat is, míg mások mindkettővel nagyon küzdenek. Így a lényeg nem a munkahelyi stressz kezelése, hanem az általános reziliencia, rugalmas alkalmazkodás fokozása lenne. Ebben több önismereti technika is segíthet, például az autogén tréning.
Mi lehet a következménye, ha nem tudjuk kezelni a munkahelyi stresszt?
Ahogy az előbb is mondtam, ez begyűrűzik a magánéletünkbe is és általánosan hat ránk a mindennapjainkban. Sajnos ennek nagyon súlyos következményei lehetnek, mind mentálisan, mind fizikailag, így érdemes ezzel a prevenció szintjén is foglalkozni. Az önismeret abban tud segíteni, hogy ha jobban tudjuk, hogy egy adott helyzetben mire van szükségünk és azt ki is tudjuk fejezni, akkor nagyobb az esély egy sikeres egyeztetésre. Sokszor innen indulnak a problémáink, hogy meg sem tudjuk fogalmazni, hogy pontosan hogyan hat ránk valami, csak hogy egyszerűen nyomaszt. Már ezeknek a félelmeknek a feltérképezése és kimondása is segíthet. De mindenképp érdemes segítők támogatását igénybe venni, hiszen egyedül nehezebb fejlődni egy ismeretlen terepen.
Mit takar a munkahelyi mentálhigiéné kifejezés?
A jól-létünkkel foglalkozik munkahelyi környezetben, azaz hogy mennyire vagyunk jól a munkánk során. A mentálhigiéné ugye pszichésen egészséges emberek lelki életére, jól-létére vonatkozik és munkahelyi tekintetben pedig arra, hogy tudnak a kollégák jobban együttműködni, nagyobb jól-létet megélni, hatékonyabban konfliktusokat kezelni, elakadásokban segíteni egymásnak.
Mit tehet egy vezető a jó munkahelyi mentálhigiéné fenntartásáért és javításáért?
A vezető önismerete és empátiás képessége itt a kulcs. Onnan indul, hogy egyáltalán fontosnak tartsa, hogy a csapata olyan környezetben dolgozzon, ahol jó lenni - és ami persze azért nem jelenti, hogy nincsenek elvárások. Viszont nagyon fontos, hogy ezek az elvárások transzparensek, elérhetőek, reálisak legyenek, rendelkezésre álljanak a szükséges erőforrások, lehessen ezekről két irányban is kommunikálni. És hogy a vezető vegye figyelembe, hogy az emberek a munkahelyükön is az érzelmi életükkel együtt vannak jelen. Így fontos, hogy magát is ismerje, a saját reakcióit, nehéz pontjait és hogy az embereit is meg tudja érteni, még ha másképp is működnek, mint ő és át tudja segíteni őket az elakadásaikon.
Mit tehetünk munkavállalóként a munkahelyi mentálhigiéné fenntartásáért?
A fenti bekezdés mellett nagyon fontos, hogy nem CSAK a vezető felelőssége, hogy hogyan vagyunk a munkahelyünkön. Ez a felelősség ugyanannyira a miénk is. Ha mi is foglalkozunk magunkkal, folyamatosan teszünk azért, hogy jobban legyünk, tudatosítjuk, hogy mi történik bennünk és próbálunk rugalmasan alkalmazkodni, akkor sokkal könnyebb lesz együtt dolgozni velünk és nekünk is sokkal könnyebbek lesznek a munkanapjaink. Nem várhatjuk a megoldást csak a másik féltől életünk ezen területén sem.
Mennyire függ össze és mennyire választható szét munkahelyi és magánéleti jóllétünk?
Ahogy korábban is beszéltünk erről, nagyon szorosan összefügg. Nagyon ritka, hogy valaki az élete egyik területén jól kezeli a stresszt, míg egy másikon kifejezetten rosszul. Inkább az szokott előfordulni, hogy mindkét helyen nehezen jövök rá a valódi szükségleteimre, vagy nehezen találom megküzdési módokat. Esetleg nehezen fejezem ki, hogy mire lenne szükségem, hogy könnyebb legyen nekem a helyzet, vagyis nehezen egyeztetek. Sokszor ugyanazok a félelmek vezetnek minket, például ugyanúgy aggódunk a munkánk elvesztése miatt, minthogy véget ér egy párkapcsolatunk - és lehet, hogy egyik helyzet sem reális aggodalom abban a pillanatban, mi mégsem tudunk tőle szabadulni.
Mit gondolsz a kiégésről? Mik szoktak a kritikus pontok lenni? Hogyan lehet kijutni belőle?
Charlene Rymsha mondja, hogy „A kiégés olyan, mint amikor egy sarokba képzeljük magunkat, ahonnan nincs kiút. Ebből csak nyomjuk a falat, remélve, hogy elmozdul, közben pedig teljesen kimerültünk.” A kiégés állandósult stresszhelyzet, amit a testünk és a lelkünk már nem tud kezelni. A kiégésnél is nagyon fontos az önismeret, fontos például külön válogatni, hogy mi az, ami nekem tényleg fontos és mi az, ami a külvilágból jövő elvárás. Szintén nagyon fontos, hogy megtaláljuk, mi az, ami értelmet tudna adni a munkánknak és hogy ez hogyan hangolható össze a munkahelyi célokkal. Sokszor csak az a gond, hogy nem foglalkozunk ezzel tudatosan, van, hogy egyszerűbben összehangolható a kettő, mint gondolnánk, de hagyjuk magunkat egyre lefelé sodródni a spirálban. A kiégésnél az a nagyon nehéz, hogy csak akkor vesszük észre, amikor már megtörtént és ezért nagyon-nagyon nehéz visszakapaszkodni belőle. Sokkal jobb lenne a helyzet, ha már akkor is foglalkoznánk a mentális egészségünkkel, amikor nincs nagy baj. Így meg is tudnánk előzni, hogy ennyire rossz állapotba kerüljünk. Nekünk pont ez az egyik „mantránk” a Mental Spa-ban, hogy foglalkozzunk a mentális jól-létünkkel edzés szerűen: ahogy a testünket folyamatosan gondozzuk a konditeremben, a fodrásznál, masszőrnél, úgy gondoznunk kellene a lelkünket is folyamatosan, ne csak amikor már nagyon nem vagyunk jól.
Köszönjük a válaszokat Vass Anitának, a Mental Spa Szakmai vezetőjének!