recruiTECH - "Ma már nem az álláshirdetések hozzák a legjobb eredményeket, hanem a célzott kommunikáció" - Interjú Fekete Balázzsal (ALTEO Group)
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat Belépés CEE

blog bejegyzés

"Ma már nem az álláshirdetések hozzák a legjobb eredményeket, hanem a célzott kommunikáció" - Interjú Fekete Balázzsal (ALTEO Group)

2024-02-20

Vedd meg jegyed most!

2024-es évre mit látsz a legnagyobb kihívásnak?

A 2024-es év legnagyobb kihívása valószínűleg az lesz, hogy továbbra is alkalmazkodjunk, reagáljunk vagy épp előremutatóan felkészüljünk és tervezzünk a változó piaci és munkakörnyezeti feltételekre. A környezetünk, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia fejlődése sok újat hoz magával, és fontos lesz ezekre rugalmasan és hatékonyan reagálni a versenyképesség megőrzése érdekében. Egyes szakmák, végzettségek szerepe csökken, más területek iránti igény megnő, új munkakörök alakulnak ki.

Recruitment szervezeteknek milyen területen kell fejlődni vállalati oldalon?

A recruitment szervezeteknek fontos lesz továbbfejleszteniük az adatelemzési és információgyűjtési készségeiket, hogy hatékonyabban tudjanak reagálni az adott iparágra jellemző változásokra és kihívásokra. Ma már nem az álláshirdetések hozzák a legjobb eredményeket, hanem a célzott kommunikáció. A toborzásban a tudásalapú pozíciók nyerhetnek teret, nem a végzettség vagy az eddigi életpálya lesz meghatározó. A technológia fejlődése és a piaci igények változása miatt egyre gyakrabban előfordul, hogy egy munkakör specifikus tudást és készségeket igényel, amelyek nem feltétlenül fedezhetők le egyetemi vagy szakmai képzés során.

Mire érdemes fókuszálni egy recruiternek 2024-ben?

2024-ben a recruiternek érdemes lesz fókuszálni az automatizáció és digitalizáció terén történő fejlődésre, hogy optimalizálja a toborzási folyamatokat és növelje az effektivitást. Emellett kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a diverzitás és inkluzivitás előmozdítására, valamint a munkáltatói márka erősítésére. Az ilyen munkáltatók vonzóbbak lesznek azok számára, akik különböző hátterűek és tapasztalatokkal rendelkeznek. A sokszínűség biztosításával a cégek jobb teljesítményt érnek el és hatékonyabbak lesznek, nagyobb munkaerőpiaci lefedettséget is elérhetnek.

Ha egy tanácsot adhatna a szakmának, akkor mi lenne az?

Egy tanács, amit adnék a szakmának az lenne, hogy legyenek nyitottak az új technológiák és trendek iránt, és merjenek innovatívak lenni a toborzási folyamatok fejlesztésében. Egyre fontosabb a célcsoport megértése is: mit olvas, hogyan tájékozódik, mi alapján hoz döntést a váltást illetően, stb. Ezért gyakran kell újszerű megoldásokat alkalmazni, kísérletezni, kipróbálni, kíváncsinak lenni.

Mi lenne az a tanulság, amit 2023-ből megosztanál?

A 2023-as év a magyar munkaerőpiac szempontjából új kihívásokat hozott magával, a korábbi nehézségek, mint a pandémia, háború és infláció együttesen éreztették hatásukat. Az év folyamán a munkaerőhiány és a munkáltatói elkötelezettség erősödött, miközben a jelöltek váltási szándéka csökkent. A foglalkoztatási ráta nőtt az előző évhez képest, de a munkanélküliségi ráta is emelkedett, ami részben az energiaválság következménye. A külföldi munkavállalás növekedése is hozzájárult a foglalkoztatottság bővüléséhez. A munkavállalók egyre inkább értékelik a munka és magánélet egyensúlyát a munkahely kiválasztásakor, ezzel szemben a munkáltatók elkezdték visszahívni a kollégákat. A mesterséges intelligencia térnyerése új kihívásokat és lehetőségeket hoz a munkavállalók és a munkaadók számára egyaránt. A harmadik országbeli munkavállalók megjelenése enyhíthet a munkaerőhiányon, de kihívást jelent a megfelelő foglalkoztatási feltételek és az adózási kérdések kezelése. A Z generáció elvárásai és munkavégzési szokásai eltérnek a korábbi generációkétól, ezért a munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell ezekhez az igényekhez a bevonzás és megtartás terén.

Mi volt az eddigi legnagyobb szakmai kihívás számodra?

Az eddigi legnagyobb szakmai kihívás számomra az volt, amikor az ukrán toborzási projektet kellett vezetnem az adott piaci környezet (autóipari beszállító) gyors változásaival és a szűkös időkeretekkel szemben. Ebben a helyzetben a rugalmasság, a kreativitás és a hatékony kommunikáció voltak a kulcsfontosságúak a sikeres megoldás érdekében. A gyártásban az erőforrások tervezését stratégiai szinten kell vinni és több csatornára támaszkodni, folyamatos költségkontroll mellett.

Köszönjük a válaszokat Fekete Balázsnak, az ALTEO Group HR vezetőjének!