A 2025-ös évre mit látsz a legnagyobb kihívásnak?
Kiváló cégek, erős versenytársak vannak a piacon, emiatt teljesen más feladat 2025-ben az ügyfélportfólió megtartása illetve annak bővítése, mint pár éve volt. Ebben a mezőnyben kell jól teljesítenünk és kiszolgálni az ügyfeleinket. A minőség – gyorsaság – ár versenyben hatalmas kihívás elsőnek lenni, ez az év szakmai feladata. Az is látszik, hogy az AI egyre nagyobb térnyerésével együtt nem lesz elég értékajánlat az, hogy ha megtalálunk valakit, kell a magas minőség biztosítása is.
Mi lenne az a tanulság, amit 2024-ből megosztanál a szakmai tevékenységed alapján?
Ügyfeleink döntése továbbra is a szolgáltatásunk minősége, valamint ár/érték aránya alapján történik. Ennek a kulcsa az a toborzási szakember, aki kiszolgálja az ügyfeleinket, nélküle semmilyen folyamat vagy automatizmus nem fog jó eredményt adni. Vezetőként az a feladatom, hogy a csapatnak stratégiai és operatív szinten is megteremtsem azt a lehetőséget, hogy munkájukkal elsegítsék ügyfeleink jó döntéseit.
Mire érdemes fókuszálni egy recruiter-nek 2025-ben?
Nehezebb a piac és sokkal magasabban van a léc, így a recruiter mögött mindig legyen alapos szakmai tudás, módszertani ismeret, jelöltadatbázis, előfizetések, megfelelő infrastruktúra és stabil technológiai támogatás. Mindemellett az értékteremtő és kompetenciát kiaknázó feladatokra kell időt fordítani, a többi automatizálható, akár AI-al hatékonyan kiváltható. A kulcsszavak egyértelműen az AI és a hatékonyságnövelés.
Milyen gazdasági perspektívát látsz 2025-re? Mi a várakozásod a szellemi munkaerőpiacra vonatkozóan?
A jelenlegi tendenciák mentén 2025-ben a gazdaság és a munkaerőpiac a technológiai fejlődés és fenntarthatósági szempontok köré fog épülni, míg a szellemi munkaerőpiacon az AI és a digitalizáció hatásai lehetnek a dominánsak. Összességében nehéz mit mondani, hiszen a növekedés és a recesszió vegyesen van jelen, ezért mi alapvetően stagnáló (a 2024-es évhez hasonló) piacra terveztük meg a 2025-ös évet.
Mi a véleményed az AI-ról? Elveszi-e a recruiterek munkáját? Hol tud hozzáadott értéket teremteni a toborzás-kiválasztásban?
AI alapú megoldásokat a Bluebird pár éve óta használ aktívan. A rendszerünk tartalmaz AI integrációt, mely napi szinten részt vesz a jelöltek értékelésében, a megrendelés – jelölt párosításban, IT szakmai háttéranyagot szolgáltat, amikor hiányos adatokkal keresünk, valamint szinte minden feladatnál gyorsítja a munkánkat. Ennek közvetlen hatását a jelöltállítás sebességénél, valamint a jelölt minőségnél lehet észrevenni. Számunkra az AI olyan, mint bármely technológiai fejlesztés, amely segít, gyorsít, hatékonyabbá tesz és szolgáltatásminőséget javít, de nem csodafegyver. Az AI nem veszi el a recruiter-ek munkáját, hanem átalakítja azt. Az elvégzett elemzéseink is azt mutatják, hogy a cégek nem a technológiailag legképzettebb embereket veszik fel, hanem vannak egyéb kompetenciaelemek is (pl. soft skillek), melyek minden pozícióban elengedhetetlenek az értékteremtéshez és a csapatmunkához. Ezeket az egyéb faktorokat kell egy recruiter-nek megfelelően súlyozni a munkája során.
Ha egy tanácsot adhatna a szakmának, akkor mi lenne az?
Ha a szakma alatt az ügyféloldalt értjük, keressenek minket bátran! Ha a versenytársakat, akkor azt, hogy legyenek maximalisták és tegyenek meg mindent az ügyfeleikért! Ha pedig a toborzókat, akkor azt, hogy törekedjenek arra, hogy a tudásuk és az AI segítségével megmutassák, hogy miben igazán jók és ezzel teremtsék meg a legtöbb értéket!
Köszönjük a válaszokat Hradek Viktóriának, a Bluebird International Zrt. vezérigazgatójának!