recruiTECH - "Hosszú évek óta használunk AI alapú megoldásokat." - Interjú Lakovich Nándorral (Bluebird)
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat Belépés CEE

blog bejegyzés

"Hosszú évek óta használunk AI alapú megoldásokat." - Interjú Lakovich Nándorral (Bluebird)

2024-02-15

Vedd meg jegyed most!

A 2024-es évre mit látsz legnagyobb kihívásnak?

Informatikai és HR területen is a csapatok méretének megtervezését. Egyelőre nem érzékelek egyértelműen negatív vagy pozitív trendet, folyamatos változás van. Egy ilyen közegben a bővülést blokkoló cégek a növekedésüket is blokkolhatják, ugyanakkor a nem kellően megalapozott csapatnövekedés hosszabb távon pénzügyi gondokat és erős visszaesést eredményezhet. Több év trendjeinek és a saját üzletünk alapos ismeretének tudatában lehet jól dönteni, de ez a döntés 2024-ben hosszabb elemzést, átgondolást igényel.

Mi a véleményed az AI-ról?

Az AI fogalomköre nem új dolog, hosszú évek óta használunk AI alapú megoldásokat, csak épp nem kapott ilyen mértékű figyelmet. Miközben ezeket a mondatokat írom, 10-12 olyan eszköz van a közvetlen környezetemben, amelyben AI támogatta megoldás működik, hiszen a telefonokban, okosórákban, szórakoztató elektronikai eszközökben, kamerákban, rengeteg helyen jelen van az AI. Persze nyilvánvalóan a 2022-es év nagy áttöréseként megjelent, GPT architektúra alapú megoldás hozta meg az igazi ismertséget, meggyőződésem szerint teljesen jogosan, mivel sok tényező együtteseként az internet elterjedésével összemérhető fejlődés történt az AI világában.

Elveszi-e a recruiterek munkáját?

Nem, de az összes jelenlegi HR pozícióra hatása lesz. Ha magunk elé vesszük egy recruiter vagy egy sourcer 2023-ban készült munkaköri leírását, az egész biztosan el fog térni a 2025-re várható megfogalmazástól, mivel sokféle munkafolyamatot egyszerűsít, gyorsít az AI, melyek helyett más feladatok jelennek majd meg.

Hol tud a mesterséges intelligencia hozzáadott értéket teremteni a toborzás-kiválasztásban?

Jelenleg mi is próbáljuk feltérképezni az összes olyan területet, ahol a munkánkra hatása lehet. A teljesség igénye nélkül biztosan gyorsítja, esetleg ki is váltja a keresést, segíti a CV-k értelmezését, kategorizálását, sokféle szövegfeldolgozást, kivonatolást végezhet, elemezhet pozíciókat, segítheti a minőség ellenőrzését, a jelöltek tesztelését. Vezetői oldalról támogathatja a toborozási terület üzleti tervezését, összehasonlíthat árazási modelleket, kivonatolhat komplex anyagokat, tendereket, lényegében bármit. A kép, hang és videó készítésben is állandó támogatást adhat, segítve a terület marketing, valamint sales folyamatait.

Mi a véleményed, szabad-e review-t íratni az AI-al a jelöltekről?

Hát persze, a munkafolyamat bármely részében az AI kiválthat tevékenységeket, ugyanakkor a minőség ellenőrzése a tanácsadó feladata. A mi tapasztalatunk egyelőre az, hogy GPT modellek támogató funkciónak zseniálisak, de a jelenlegi fejlettségi fázisukban ügyfél számára közvetlenül nem átadható az elkészült anyag.

Mennyire valós félelem, hogy csalnak a jelöltek a kiválasztás folyamatában az AI segítségével?

Abszolút, ugyanakkor egy jól felépített interjú során azért ezt elég nehéz kivitelezni a valóságban. Ha egyébként nem csak interjú van, hanem van „házi feladat” is, azt az AI értelmetlenné teheti. Így várhatóan az otthoni próbafeladat alapú kiválasztások ritkulni fognak – mindannyiunk megkönnyebbülésére .

Milyen etikai kérdések merülnek fel az AI használatát illetően akár jelölt, akár toborzói oldalon?

Erre nehéz válaszolni, kevés a tapasztalat. Fontosnak érzem, hogy mind az ügyfél, mind a jelölt, mind a toborzó tisztában legyen azzal, hogy a kommunikáció épp egy géppel vagy egy emberrel zajlik, különösen akkor, ha bármi hiba történik a folyamatban. Sajnos személyesen is megtapasztaltam, hogy egy hibás szolgáltatás kapcsán egy szolgáltató rosszul működő IT rendszerekre hivatkozott, miközben a saját felelősségét alig ismerte el.
Mi a Bluebird részéről a szolgáltatásunk sebességét és minőségét javítjuk radikálisan AI segítségével, ugyanakkor továbbra is emberek fognak emberek számára szolgáltatásokat biztosítani, melyért teljes felelősséget vállalunk, ebben nem lesz változás.

Köszönjük a válaszokat Lakovich Nándornak, a Bluebird Head of IT Solutions-ének!