recruiTECH - Egyetemi hallgatók szakmai gyakorlatának adminisztrációja az iskolaszövetkezeteknél – tapasztalatok az elmúlt négy évből
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat BLUE

blog bejegyzés

Egyetemi hallgatók szakmai gyakorlatának adminisztrációja az iskolaszövetkezeteknél – tapasztalatok az elmúlt négy évből

2023-03-06

Vedd meg jegyed most!

A Pensum Diákmunka Iskolaszövetkezetnél 2018. novemberében kötöttük az első, szakmai gyakorlatra vonatkozó megállapodást felsőoktatási intézménnyel, történetesen a Budapesti Gazdasági Egyetemmel. Akkoriban a Pensum csoport szövetkezeti üzletágának voltam a vezetője, és bár az évek során változott a munkaköröm, az egyetemi hallgatók szakmai gyakorlatának adminisztrációja most már hatodik éve az én feladatom maradt. Az eltelt évek során több oktatási intézménnyel is kötöttünk a szakmai gyakorlatok elfogadására keretmegállapodásokat. Köztük vannak a legnagyobb egyetemek, mint például az ELTE, a Budapesti Corvinus Egyetem vagy a Budapesti Műszaki Egyetem, de van megállapodásunk a Kodolányi János Egyetemmel, a Wekerle Sándor Üzleti Főiskolával, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel, az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karával és az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskolával is.

Az első években okozott némi plusz adminisztrációt az, hogy ugyanannak az egyetemnek minden egyes hallgatója hozta az intézménye és az iskolaszövetkezet között megkötendő megállapodást, és ragaszkodtak annak kitöltéséhez, merthogy az egyetem is kéri tőlük. Nem értettük az iskolaszövetkezetnél, hogy ha öt héttel korábban már aláírtunk egy ugyanilyen megállapodást, akkor miért kellett ismét ugyanazt, ugyanazzal az egyetemi karral aláírni. További nehézséget okozott, hogy bár az iskolaszövetkezeti tagként dolgozik a diák (közérthetőbben, de jogilag nem teljesen helyesen: a NAV felé az iskolaszövetkezet a munkáltató), a napi munkavégzését mégsem az iskolaszövetkezet munkatársai, hanem az iskolaszövetkezet megbízójának a munkatársai felügyelték, így a szakmai gyakorlat értékelését be kellett kérnünk megbízónktól minden egyes hallgató esetében. Talán fölösleges is jeleznem, hogy akadtak 2-3 hetes csúszások az értékelés leadásának határidőjéhez képest.

Ehhez a rendszerhez képest jelentett igazán minőségi javulást a Budapesti Gazdasági Egyetem Karrier Platformjának indulása, mellyel mi a Pensumnál a 2020. év második felében kerültünk kapcsolatba először. Mint minden újdonságot, ezt is meg kellett ismerni, meg kellett tanulni, de három év távlatából azt mondhatom, hogy rendkívüli módon leegyszerűsíti és lerövidíti a szakmai gyakorlatok adminisztrációjának menetét.

„A Budapesti Gazdasági Egyetem Online Karrier Platform és Űrlapkitöltő Rendszerének célja, hogy a korszerű technikai lehetőségek kiaknázásával jelentősen csökkentse a kapcsolatok kezelésének és az adminisztrációs folyamatoknak az időigényét. Az online rendszer az eddigi évek tapasztalatait, valamint a céges és hallgatói visszajelzéseket alapul véve került kifejlesztésre” – mondja a rendszer bevezetésének okairól és céljairól Kovács Veronika, a BGE Karrier Irodájának vezetője, majd így folytatja: „A Karrier Platform egy olyan virtuális színtér, ahol a cégek kötelező szakmai gyakorlati lehetőségeket és önkéntes munkát hirdethetnek a BGE hallgatói részére, egy olyan felület, ahol a munkaerő kereslet és kínálat egymásra talál. A 2020-21-es tanévtől kezdve már a szakmai gyakorlatok adminisztrációja is a BGE Online Karrier Platformján zajlik. A gyakorlathoz szükséges minden adatot itt rögzítünk, illetve a Platform generálja a szükséges dokumentumokat is. Hallgatóink a gyakorlati hely sikeres megtalálását követően egyeztetik az adminisztráció folyamatát a választott cégekkel, akik a regisztrációt követően már az online rendszerben tölthetik majd ki a gyakornoki foglalkoztatással kapcsolatos dokumentumokat.”

Igen, jelentősen leegyszerűsödött a folyamat: a rendszer értesítéseket küld számunkra és a hallgatók számára is, nem kell dokumentumokat keresgélni, minden egy helyen megtalálható az online űrlapon.

A könnyű, egyszerű adminisztráció mellett a partnereink által felajánlott szakmai gyakorlati helyeket is meghirdethetjük a platformon. Ez a fajta online ügyintézés segíti a Pensum azon törekvését, hogy - követve diák munkavállalóink online jelenlétét - a virtuális térbe helyezzük át a diákmunkával kapcsolatos adminisztrációs folyamatokat. Ezért örülünk a Budapesti Gazdasági Egyetem Karrier Platformja által biztosított lehetőségnek, és arra biztatnám a többi oktatási intézményt, hogy lehetőségeik szerint kövessék ezt a példát!

A cikk szerzője: Kurdi Ferenc – kereskedelmi igazgató, Pensum Diákmunka Iskolaszövetkezet