recruiTECH - Mi lesz velünk Facebook Jobs nélkül?!? - ügynökségi szemmel
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat Belépés CEE

blog bejegyzés

Mi lesz velünk Facebook Jobs nélkül?!? - ügynökségi szemmel

2022-02-17

Ki és hogyan vélekedik a témáról? Ez minket is nagyon érdekel, ezért megkérdeztük az ügynökségi és a vállalati oldalt, hogy miként tovább a Jobs funkció nélkül? Sikerült összegyűjteni, hogy milyen alternatív lehetőségek maradtak a piacon, melyekkel újra megtölthetjük a toborzási funnel-ünket!

Itt volt ez a klassz Facebook Jobs. Segített megtalálni a megfelelő munkaerőt - előszűrő kérdésekkel és egy mini ATS-sel. Megkaptuk a jelöltek adatait is, GDPR konform módon, hurrá! A Facebook (most már Meta) saját bevallása szerint “az Álláslehetőségek a Facebookon funkcióval több, mint 1 000 000 állást töltöttek be, kezdve a kamionsofőröktől a szakácsokon és adminisztratív asszisztenseken át egészen az értékesítő munkatársakig.” - vélekedik Dénes Vanda, az OpenOnline.hu kommunikációs ügynökség ügyvezetője. Szuper kis funkció volt: egyrészt mert ingyenes volt, másrészt elérést biztosított, harmadrészt, mert ugyanott kommunikálhattunk jelöltekkel, ahol az állásokat meghirdettük. A Facebookon mindenkinek utána lehetett nyúlni, aki elfelejtett eljönni egy tesztírásra. Aztán december 20-án jött a feketeleves: február 2-án “megváltozik” a termék.

ThinkstockPhotos-641600742-e1545521250501.jpg

A kép forrása

Mi szűnik meg?

  • A meglévő „Állás” típusú Facebook-csoportokból „Általános” csoportok lesznek, az „Állás” csoporttípus pedig már nem lesz elérhető.
  • Az ingyenes állásközvetítési lehetőség a partnerintegráción keresztül már nem lesz elérhető a Facebook álláshirdetési API-jával, bár talán ezt még a munkaerő-kölcsönzők, munkaközvetítők közül is kevesen használták. (Egyáltalán tudtad, hogy ha sok pozid volt, akkor azt tömegesen áttölthetted a Facebookra?)
  • Sem a munkáltatók, sem az álláskeresők számára nem lesz elérhető az „Álláslehetőségek a Facebookon” (=Jobs fül) funkció
  • A Facebook „Állástallózó” funkcióját szintén kivezetik, tehát a munkavállalóknak sem jelennek meg a hirdetéseid a feed-ben
  • Az „Álláslehetőségek a Facebookon” az Egyesült Államokon és Kanadán kívül minden országban megszűnik. Ezt azért emeljük ki, mert ez az utóbbi változás egy kiskapu. Ha corporate céghez tartozol, és az anyavállalat székhelye az USA-ban vagy Kanadában van, akkor a segítségükkel továbbra is használhatod a funkciót!

Mi nem változik?

A korábbi tartalmak továbbra is elérhetőek! Magyarán, ha az elmúlt két évben voltak állásra jelentkezőid a felületen, akkor itt az ideje, hogy letöltsd őket. Leginkább az üzenetek és a jelentkezők közül. Hiszen a GDPR szerint két évig tárolhatod a jelöltek adatait. (Feltételezzük, hogy HR-esként fokozottan ügyelsz a GDPR-ra és minden papír és szabályzat rendben van.) Szóval Menj a Hozzáférés az adataidhoz részre (a Beállítások és adatvédelem lehetőségnél találod) és itt megtalálod a Facebook-fiókodban tárolt információkat, így azok bármikor egy helyen megtekinthetők. A jobb kereshetőség érdekében típus szerinti kategóriákba csoportosítva vannak ezek az adatokat. Átmásolhatod a fényképeket, videókat, bejegyzéseket vagy egyéb adatokat egy másik szolgáltatáshoz.

dénesvanda.jpg

A képen Dénes Vanda, az OpenOnline Ügyvezető tulajdonosa

Mi lehet helyette?

Munkáltatóként megadhatod vállalkozásod Facebook-oldalának URL-címét az állásközvetítő/jelöltkezelő partnerednek, és megfeleltetheted az állásaidat a Facebook-oldaladdal.

A Facebook állítólag jelenleg is fejleszt egy API-t a külső forrásokból származó állások hirdetésére a Facebookon. Eddig, ha valaminek az eltávolítása, megváltoztatása - akár csak az algoritmusban is - nagy felzúdulást keltett, akkor a Facebook mindig előrukkolt valami hasonló megoldással. Egész biztosan lesz a Jobs-ra is más megoldás, olyan, ami az EU különböző bizottságainak is megfelel.

Rövidül a termékek (jelentkezések, jelentkezési folyamat) termékéletciklusa. Plusz a munkavállalók képességei, készségei is erodálódnak, tehát máshogy kell céloznunk. Nem tanulmányok, nem földrajzi állandó tartózkodási hely szerint. Sokkal inkább a HR vezetők, a belső vevőink döntési fáin kell végigmennünk fejben, és tisztában kell lennünk toborzóként azzal,, hogy mit akar a vezető és mit akar majd a következő pillanatban. Ha tudok prediktív lenni, esetleg eddig már gyűjtöttem számokat, akkor az adatbázisaink alapján viselkedésre is tudunk célozni - a Google Ads-szel. Lehet aktív piaci szegmenst célozni, jelesül olyanokat, akik az elmúlt 3-5 napban a mi pozíciónkkal kapcsolatos dolgokra kerestek rá. Ezeket a hirdetéseket pedig - miután felhasználót célzunk, nem témát vagy konkrét weboldalt - a célzott személy számára bárhol, bármilyen weboldalon megjeleníthetjük banneres formában. A közösségi médiát a Föld lakosságának 53%-a használja aktívan. Magyarországon a közösségmédia felhasználók több, mint 98%-a több platformot is használ. És a 16-64 éves internetezők naponta átlagosan 2,5 órát töltenek közösségi oldalak böngészésével. Szóval van élet a Facebookon kívül is. Utolérhető a felhasználó a YouTube-on, a Linkedinen, a TikTokon, a Waze-en…. A brandeknek egyáltalán nem szükséges minden egyes felületen jelen lenniük ahhoz, hogy elérhessék a célközönségüket. Sőt, elegendő, ha 1-2 stratégiailag fontos közösségi platformon képviseltetik magukat ahhoz, hogy szinte az összes felhasználót megszólíthassuk. (A hazai internet-penetráció átlépte a 90%-ot, tehát több, mint 6millió200ezer fő internetezik.) Persze az lenne a profi, ha ennek megfelelő rendszereket, saját rendszereket építenénk, saját ATS-t, saját karrieroldalt, és akkor nem kellene kétségbe esnünk, ha Zuckerberg a pulijára hagyja az egész Metaverzumot.

Ha reaktív a HR, akkor nincs más, mint reagálni a kérésekre. A Facebook Jobs megszűnése utáni alternatívák a következők lehetnének:

  • Landing oldal: Természetesen ez az ügyféltől is függ, de szerintem a legoptimálisabb megoldás a hirdetések szempontjából is egy jó landing oldal elkészítése. Lehet karrier oldal is jelentkezési űrlappal, de ha erre nincs lehetőség, akkor egy olyan aloldal is alkalmas lehet, ahol meg van adva egy e-mail cím, amire a jelentkező elküldheti az önéletrajzát, motivációs levelét, stb. Ez egy forgalom típusú (=traffic) Meta kampányt igényel, ami egy bejegyzéskiemeléshez képest (amit az Facebook Jobs idejében gyakran használtunk) drágább lehet.
  • Messengerkampány: „Küldd el jelentkezésed nekünk privát üzenetben!” Egy ilyen kampány segítségével a Facebook chat használatára optimalizálhatunk, hogy a jelentkezők ott vegyék fel a kapcsolatot a céggel, így nem kell elhagyniuk a Facebook felületét, nincs szükség landing oldalra. Viszont ebben az esetben fokozottan kell figyelni a beérkező üzeneteket, egyesével válaszolni, egyedi kérdésekre válaszolni, részleteket egyesével leírni a pályázóknak. Itt lehetőség van előre meghatározott kérdéseket írni, amit a felhasználók a Chat ablakba érkezve feltehetnek a cégnek, pl.: „Hogyan tudok jelentkezni az állásra?”, „Mikor tartják a kiválasztási napokat?”, stb. - cserébe ugyanitt visszakövethető az üzenetküldő adata. Mi nagyon szerettük anno ezt a hirdetési formát, örülünk, hogy visszahozták.
  • Bejegyzéskiemelés vagy elérés kampány e-mail címmel szintén jó (és gyors) megoldás lehet. Létrehozunk tehát egy olyan bejegyzést, amiben megadjuk a poszt szövegében azt az e-mail címet, amin jelentkezhetnek a pályázók és ezt kiemeljük vagy egy elérés típusú hirdetést csinálunk belőle.
  • Érdeklődők keresése típusú Facebook hirdetés: Talán ez hasonlít a legjobban a Jobs-hoz. Itt a felhasználó egy olyan hirdetéssel találkozik, amiben egy űrlapot kell kitöltenie. Azt, hogy milyen adatokat kell kitöltenie, mi adjuk meg és hozzánk érkeznek be a válaszok. Kérhetünk telefonszámot, amin felkeresheti őket az ügyfél, vagy e-mail címet, amire küldhetünk e-mailt amiben leírjuk az állás részleteit és hogy hogyan tud jelentkezni. De feltehetünk szűrő kérdéseket is. A felhasználó szempontjából egyszerű, hiszen ha a Facebook profiljában már megadta a kért adatokat, akkor az űrlapot is automatikusan kitölti, akárcsak a Jobs esetében korábban.
  • Visszajelzés eseményre: Eseményt hozunk létre a Facebook oldalon az állás(ok)ról, tesztírásról, gyárlátogatásról, Nyílt napról / Toborzási napról stb., amit aztán egy aktivitás típusú kampánnyal kiemelünk (Event boost). Az eseményben pedig leírjuk a részleteket (ha van, akkor megadjuk a landing oldalt, e-mail címet a jelentkezés leadására, stb).

Mindig nagy kérdés, hogy a marketing illetve a HR a board része-e vagy sem? - veti fel Dénes Vanda. Részt vehet-e a stratégiában vagy sem? Mennyire tudunk előrejelzést adni a toborzásunkról a beszállítóknak. Mert a szakemberek látják az alternatívákat, és lépést tartanak a technikai fejlődéssel. Vannak alternatívák akkor is, ha a Facebook azt mondja, “sok volt a bug a Jobs fülön és kevesen használták”.

Köszönjük a válaszokat Dénes Vandának.