A 2023-as évre mit látsz legnagyobb kihívásnak?
Az utóbbi 3 év járványai, háborúja és gazdasági helyzete nagyon megbolygatták nemcsak a magyar, és nem csak az informatikai, hanem a teljes globális munkaerőpiacot is. A rengeteg bizonytalanság sok céget nehéz döntések meghozatalára, leépítésekre kényszerített, de legalábbis arra, hogy komolyabban átgondolják a 2023-as toborzási terveiket. Így indult az év, és aki jelölt oldalra kerül, és most szeretne vagy kényszerül a munkaerőpiacra kilépni, új lehetőségek után nézni, az legalább annyi bizonytalansággal találja magát szembe, mint a cégek.
Szerinted a vállalati oldalon lévő recruitment szervezeteknek milyen területen kell fejlődnie?
Ezekkel a változásokkal nem elég a lépést tartani, de egyre nehezebb elébük menni is, mert sok a váratlan makrogazdasági esemény. Az egyre irreálisabb elvárásoknak megfelelni nagyobb nyomást helyez a recruitment szervezetekre is, egyre több munkaórát kell egy-egy valós és sikeres elhelyezés mögé tenni. A számok mellett egyre többet számítanak az interperszonális készségek, az emberséges bánásmód, annak a területnek és azoknak az embereknek az ismerete, amivel, akikkel foglalkozunk. Az előző évre azt mondtam volna, hogy a leggyorsabbnak kellett lenni és jól fizetni, erre az évre azt mondanám, hogy a stakeholderekkel való kapcsolódás minősége lesz a legfontosabb.
Mire érdemes fókuszálnia egy recruiternek 2023-ban?
Hogy jó partnere legyen a partnereinek, a jelölteknél a candidate experience-re nagyon figyelni kell, ugyanúgy, ahogy a hiring managerekkel való kapcsolattartásra. Ügynökségi oldalon szintén, ha valaki együtt tud lélegezni az ügyfelekkel, akkor lehet nyert ügye, mert szerintem nehéz év jön.
Ha egy tanácsot adhatnál a szakmának, akkor mi lenne az?
A hitelesség mindig kifizetődő. Tech recruitmentben beszélni a technológia nyelvét, érteni, hogy miről beszélget a jelölt és a csapat, mind nagyon fontos, de ez minden területre érvényes. És sosem lehet tudni, hogy mi lesz az, ami egy jelöltben a cégünk, vagy ügyfelünk felé billenti el a mérleget a döntésnél. Lehet az a gyorsaság, a kompenzáció, de lehet az a kutyabarát iroda, vagy a befogadó környezet, a szakmai kihívás vagy hogy van-e céges autó, bringatároló vagy hova (nem) kell bejárni. Érdemes rászánni a nyomás és a rohanás ellenére a kis plusz időt a jelölt megismerésére ugyanúgy, mint a hiring managerrel vagy a céges belsős recruiterrel való beszélgetésre is, hogy megkönnyítsük a magunk dolgát. Oda jutottunk, hogy akármennyire is automatizálunk és tesszük hatékonyabbá a folyamatainkat, mégis éhezik a résztvevők a “hülye HR-esek” felől érkező emberséget.
Mi lenne az a tanulság, amit 2022-ből a szakmai tevékenységed alapján megosztanál?
Nekem személyesen és szakmailag sok mindent hozott 2022, és hálával tekintek vissza rá. A tanulságom az évből az, hogy külső körülményeket tud tornyozni az élet egymásra bőven, amire nem tudunk mi magunk közvetlen hatással lenni. Egy év alatt gyorsabban, illetve több változás jött szembe velem, mint a karrierem kezdetén mondjuk 7 év alatt. Amire közvetlen hatással tudunk lenni, arra viszont legyünk hatással! Én magam 45 pozíciót zártam be tavaly, ebből 12 executive search, építettem ki teljes UX csapatot, dolgoztam Németországra, Magyarországra, részt vettem folyamat dokumentációban, brand váltásban, gyakornoki program fejlesztésen, D&I fókusszal dolgoztam, saját csapatba is interjúztattam és új tagokat integráltam, TL előléptetést kaptam, ügynökségekkel tartottam a kapcsolatot, tréningeken vettem részt és még sorolhatnám; rengeteg dolog történhet velünk egy év alatt, vagy olyan év is lehet, hogy szinte semmi. Mindenkinek a maga szerepében kell megtennie azt, ami tőle telik. De azt, hogy mit teszünk, ami a környezetünkre hatást gyakorol, na, arra azért még mindig mi vagyunk a legnagyobb hatással! 😊
Köszönjük a válaszokat Jócsák Évának, a GoTo Team Lead & Talent Acquisition-jának!