A 2023-as évre mit látsz a legnagyobb kihívásnak?
A legnagyobb kihívásnak továbbra is az intenzív növekedést látom, főként mérnöki területeken Budapesten, ahol jelenleg is nagy a verseny a munkaerőpiacon. Ezért kiemelten fontosnak tartom, hogy nagy hangsúlyt fektessünk azoknak az értékeknek az erősítésére és kommunikációjára, amik a Bosch-t hiteles munkáltatóvá teszik és a munkavállalók preferenciái között is megjelennek. Ilyenek például a stabilitás, a biztonság, az inspiráló szakmai környezet és a jövőorientált technológia, a rugalmasság, a fejlődési lehetőségek.
Szerinted a vállalati oldalon lévő recruitment szervezeteknek milyen területen kell fejlődnie?
Rengeteg lehetőség van jelenleg a munkaerőpiacon, különösen az ITC szektorban. Ezért a gyorsaság elengedhetetlen a kiválasztásban, ugyanakkor ez nem mehet a minőség rovására. Meg kell találni a módját, hogy a szervezet a méretétől függetlenül gyorsan tudjon reagálni a pályázatokra, folyamatos kapcsolatban legyen a jelölttel, és erősítse a jelölt elkötelezettségét már a kiválasztási folyamatban. Emellett fontos, hogy minden releváns információt megtudjon a szervezet a jelöltről, és a jelölt is a szervezetről, ahhoz, hogy felelősségteljes döntést tudjon hozni bármelyik fél. Ez nem is hangzik annyira bonyolultan, de például egy akkora szervezet esetében, mint a Bosch, ahol évente több száz főt veszünk fel csak a fehérgalléros munkakörökbe, ez tudatos erőforrás-tervezést és folyamat-optimalizálást igényel, és igényelni fog 2023-ban is.
Mire érdemes fókuszálnia egy recruiternek 2023-ban?
A keresések során a szakmai tapasztalat még mindig nagyon fontos, különösen mérnöki területeken, ugyanakkor ebben a rendkívül intenzíven változó világban felértékelődnek azok a kulcskompetenciák, melynek megléte elengedhetetlen ahhoz, hogy egy munkavállaló hatékonyan tudjon működni a mindennapokban. Ezért én azt javaslom, hogy kerüljön nagyobb fókusz magára a hozzáállásra, és olyan kompetenciákra, mint a változáskezelés, a problémamegoldás, a reziliencia és a rugalmasság.
Ha egy tanácsot adhatnál a szakmának, akkor mi lenne az?
Mindig fontos megérteni, hogy különböző szektorban lévő álláskeresőknek mik a preferenciái és ehhez felépíteni egy branding és recruitment stratégiát. A szektor mély ismerete és a tudatos tervezés segíthet megtalálni a kapcsolódási pontokat a jelölt és a vállalat között azáltal, hogy a megfelelő üzeneteket a megfelelő platformokon közvetítjük.
Mi lenne az a tanulság, amit 2022-ből a szakmai tevékenységed alapján megosztanál?
A külső employer branding aktivitások csak akkor tudnak igazán sikeresek lenni, ha az elsődleges fókusz a már meglévő munkavállalók megtartására irányul. A leghitelesebb forrás egy cégről ugyanis az ott dolgozó emberek véleménye, tapasztalata és érzése a vállalattal kapcsolatban. Mi a Boschnál minden nap azon dolgozunk, hogy megteremtsük azt a közeget a munkavállalók számára, amiben jól érzik magukat és ki tudnak teljesedni, ezért szívesen ajánlják a céget másoknak is.
Köszönjük a válaszokat Tóth Alexandrának, a Bosch Magyarország Learning & development és Employer Branding csoportvezetőjének!