RecruiTech - BLUE interjú - Szűts Ildikó
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat

blog bejegyzés

BLUE interjú - Szűts Ildikó

2019-10-14

Melyek a legnagyobb kihívások ma a kékgalléros toborzásban?

Meggyőződésem, hogy a legnagyobb kihívás nem egyféle! Nem csak arról van szó, hogy megtaláljuk azokat a munkavállalókat, akiket alkalmazni szeretnénk, hanem jóval inkább az a kérdés, hogy kit találunk meg, milyen hosszan találjuk meg és mennyi ideig marad nálunk?

Sajnos nagyon komoly probléma, hogy a kékgalléros toborzásban már sok cég azt vallja, hogy bárkit felvesznek a nyitott pozíciókra. A bárki vonatkozásában már előkerülnek nagyon komoly tudásbéli problémák, mint az írás, olvasás, szövegértési gondok. Ezek a tényezők sokban nehezítik azt, hogy a munkavállaló mennyire képes az adott, akár betanított munkát is elsajátítani. A folyamatban van egy következő akadály, miszerint akivel eljutunk odáig, hogy munkaszerződést kap, nem biztos, hogy valójában eljön arra a betanítási napra, ami a munkakör betöltéséhez szükséges. A tapasztalatok szerint a leendő kollégák jelentős része már itt sem jelenik meg. A harmadik része a dolognak csak ezután következik: miután sikerült olyan dolgozót találnunk, aki el is jön a betanításra, képes levizsgázni az alaptudásból, kérdés, hogy vajon meddig marad a cégnél?

A helyzet érdemi kezelésében nagyon komoly szerepe van az onboarding folyamatnak és a betanítás módjának. Fel kell ismerni, hogy az említett tudásbéli hiányosság áthidalására jó megoldás lehet a rövid videók használata, amely pontosan megmutatja a dolgozók számára, hogy az adott munkafolyamatot miként kell elvégezni. Az onboarding folyamatnak pedig olyannak kell lennie, amely meggyőzi a munkavállalót, hogy az adott cégnél maradjon hosszabb ideig.

Milyen várakozásai vannak a 2020-as évre? Melyek azok a meghatározó tényezők, amik hatással lesznek a munkaerőpiacra?

Két dolog küzd egymással: egyrészt nagyon sok elemzői várakozás egyfajta recessziós irányt jelöl meg! Ez abból a szempontból érdekes, hogy Magyarországon az autóiparhoz kapcsolódó beszállítóipar jelentős mértékű, ezért akár munkavállalói létszám felszabadulására is számíthatunk, ami enyhítheti más területek munkaerőhiányát. Fontos, hogy erre óvatosan építsünk, mert a MGYOSZ jelentése szerint, nagyjából 280.000 munkavállaló hiányzik a piacról. Nyilvánvaló, hogy az az esetleges kapacitástöbblet, ami az autóiparra jellemző, az nem fogja tudni pótolni a meglévő hiányt. Annál is inkább, mert a hiány nemcsak szám szerint igaz, hanem strukturálisan, illetve földrajzilag is vizsgálandó.

2020 sok új kihívást takar azzal kapcsolatban, hogy találunk-e megfelelő munkaerőt. Az OKJ-s képzések átalakítása előremutató elképzelés, miszerint a cégek bele fognak kényszerülni abba, hogy képzéseiket egy sokkal intenzívebb, sokkal nagyobb hatékonysággal bíró oktatási keretbe helyezzék. Hiszen azok a szakmák, melyek szükségesek a vállalatok működéséhez, máshogy nem lesznek pótolhatók. Az utóbbi időben mindig hangsúlyozom, hogy tudomásul kell venni, sok pozícióban már másképp kell alkalmazni embereket! Sokkal több contractorra vagy freelancer-re, azaz szerződéses munkavállalóra lesz szükség a jövőben!